Prebens Hjørne – Forstå KravPas og se det i praksis

Published | jun 13, 2025

KravPas er et af de lidt mere finurlige, men også kraftfulde elementer i moderne meldesystemer. Det kan virke modstridende ved første øjekast – at en PAS faktisk kan være et krav til makker om at melde videre. Men i mange situationer er netop den stille melding den stærkeste måde at vise ekstra værdier og præcisere sin hånd.

I dette indlæg gennemgår Preben principperne bag KravPas og ser på tre konkrete spil fra Cyberbridge-turneringen den 12. juni, hvor KravPas kom i brug og havde betydning for meldingerne og slutresultaterne.

Hvad er KravPas ?

Kravpas forekommer når din PAS KRÆVER, at din makker melder igen, evt. ved at strafdoble
modstanderne.

Kan forekomme på alle trin og i mange varianter:
Når din makker har redoblet, så er din første PAS krav til at makker melder igen, f.eks.:
1RU – (DBL) – RDB – (1SP)
PAS – (PAS) – ??

Her må din makker altså ikke melde PAS. Hvis du selv melder, f.eks. 2RU, så viser du minimum
og fratager makker pligten til at melde igen.


Når din makker har overmeldt i modstandernes farve, og dermed vist støtte og krævet til næste
ledige trin, så er din første PAS krav til at makker melder igen, f.eks.:
1HJ – (1SP) – 2SP – (DBL)
PAS – (PAS) – ??


Makkers 2SP kræver til mindst 3HJ, og dermed bliver alle meldinger under 3HJ = krav til at makker
melder igen. Men hvis du selv melder 3HJ, så er det, det svageste du kan melde, og makker må gerne
melde PAS. Andre meldinger under 3HJ viser tillæg og krav til at makker melder.


Når din makker har mindst inviteret til udgang, og modstanderne konkurrerer, så er din første PAS
krav til at makker melder igen, f.eks.:

1HJ – (1SP) – 2UT – (3KL)
PAS – (PAS) – ??

Makkers 2UT kræver til mindst 3HJ, og dermed bliver alle meldinger under 3HJ = krav til at makker
melder igen. Din PAS viser ekstra tillæg og makker må altså ikke melde PAS. Hvis du selv melder 3HJ,
så viser du igen minimum, og makker må gerne melde PAS.


Når din makker har krævet til udgang, og modstanderne konkurrerer, så er din første PAS = ekstra
styrke og derfor sleminviterende, f.eks.:

1HJ – (1SP) – 4KL – (4SP)
PAS – (PAS) – ??


Makkers 4KL viser single KL og god HJ-støtte og krav til mindst 4HJ. Når modstanderne konkurrerer
I 4SP, så er din PAS = KRAV, som lover SP-kontrol og inviterer til slem. Hvorimod hvis du selv melder
5HJ eller dobler 4SP, så har du afskrevet slem-mulighederne.


Når din makker har inviteret til mindst udgang, og modstanderne ofrer på højt niveau, så er din
PAS = ekstra styrke og derfor sleminviterende, f.eks.:

1HJ – (2KL) – 3KL – (5KL)
PAS – (PAS) – ??


Makkers 3KL viser god HJ-støtte og mindst inviterende til 4HJ. Når modstanderne ofrer i 5KL, så er din
PAS = KRAV og inviterer til slem og viser samtidig kontrol i Klør. Hvis ikke du har kontrol i KL, er du nødt
til at doble. Hvis du selv melder 5HJ, viser du også KL-kontrol men afskriver slem-mulighederne.

Kravpas

Kravpas spil fra Cyberbridge d. 12. juni 2025


Spil 14
Med alle uz melder 1. hånd 1SP. Du sidder med –, Exxxx, KBxx, DTxx og oplysnings-dobler. Næste hånd
støtter til 2SP og din makker springer til 4HJ, som er en melding, han tror han kan vinde. Åbner ofrer i
4SP og du kan nu KRAV-passe, som viser SP-kontrol og samtidig fortælle makker, at modstanderne ikke
må spille 4SP udoblet. Makker sidder med x, KDTx, Txx, EB9xx, og da du har inviteret til 5HJ, tager han
imod med 5KL, som viser en god sidefarve og evt. udspil, hvis modstanderne skulle melde 5SP.

Men modstanderne melder PAS og du flytter til 5HJ, som bliver doblet. Makker tager heldigvis 11 stik og
dermed en næsttop.


Spil 26
Med alle iz sidder du med EKx, x, EDTxxx, Kxx og åbner med 1RU. Næste hånd melder 2RU = Michaels,
som viser 5-5 i Major-farverne. Din makker melder 3KL, som er naturlig rundekrav, og hånden foran dig
melder 4HJ. Du melder 4SP, som er en overmelding i Fjendens farve og viser kontrol i SP og god støtte til
makker. Næste hånd melder PAS og din makker står af i 5KL. Næste hånd melder 5HJ og da du har kontrol
i HJ og tre Es-værdier, KRAVpasser du, som fortæller at modstanderne ikke må spille 5HJ udoblet.
Din makker har nu problemet med Txx, x, xx, EDBxxxx. Med single HJ og en god 7-farve i Klør, som du har
støttet, er han ikke i tvivl om at melde 6KL. Det får modstanderne til at ofre videre i 6HJ, som du dobler
og den går en ned. Godt spil over middel, men flere har vundet 5KL.


Spil 27
Med alle uz sidder du i 4. hånd med D, EBTxx, Dxxxx, Ex og hører MTV åbne med 1KL. Din makker melder
PAS og MTH spærre-støtter i 3KL. Du melder (lidt hårdt) 3HJ og åbner passer. Din makker overmelder i
4KL, som viser kontrol i KL og god HJ-støtte. Du står af i 4HJ, men nu melder åbner 5KL, som din makker
KRAV-passer. Du skal nu vælge mellem at doble 5KL eller melde 5HJ. Da du har 5-5 i HJ og RU og makker
har lovet at vi ingen Klør-tabere har, melder du 5HJ. Den bliver passet rundt og du tager 11 stik til en
medtop.

Se resultater og spil fra turneringen

Cyberbridge turneringskalender

Preben Thaarup Bridge specialist
Bridgespecialist at   20923009  prthaarup@gmail.com   More Posts

Har spillet bridge i 55 år. Er tidl. divisionsspiller og er 1*stormester med over 55.000 BP