Meld med omtanke – vind med overblik!-6 spil der viser forskellen på top og bund i Cyberbridge

Published | jun 29, 2025

Hvordan træffer man de rigtige meldinger, når man sidder med en god hånd – men kun få informationer? Eller når makker presser opad, og du selv er i tvivl? I denne samling spil fra Cyberbridge d. 26. juni sætter Preben fokus på de afgørende detaljer, der skiller topresultater fra middelplaceringer.

Du møder alt fra meldetempo og håndvurdering til klassiske principper som loven om det totale antal stik. Artiklen viser, hvordan præcise meldinger – baseret på samarbejde, logik og disciplin – er vejen til tops. Og ikke mindst: hvorfor stærke hænder skal meldes langsomt og svage med omtanke.

Spil fra Cyberbridge d. 26. juni 2025


Spil 2 (Ti trumfer tilsammen kompenserer for manglende Trumf-Dame)
Alene u.z. åbner du med 1KL på ETxxx, x, Ex, EKDxx. Med 5-5 i de sorte farver er der to skoler.
Vest for Storebælt åbnes med 1KL og Øst for Storebælt åbner man med 1SP.


Her var det klart en fordel at åbne med 1KL, da makker med KBxxx, Exx, xxx, Bx så kunne vise 5-farve
i spar efter indmeldingen 1HJ.

MTH melder 2HJ og du springer til 4HJ, som viser single, tillæg og mindst
fire spar. Din makker har ikke mere at vise, så han melder 4SP.


Du fortsætter med 4UT og makker fortæller om 2 esser uden trumf-dame. Men da du ved, I har mindst
ti trumfer tilsammen, så ville det være meget uheldigt, hvis I skulle afgive stik til trumf dame.


Du fremturer med 5UT, som viser I har alle esser + trumf-dame og spørger om makker har noget ekstra.


Han kan desværre ikke vise KL-Bonde og da vi sjældent skal melde storslem i Par-Tu, står du af i 6SP.


Mærkværdigvis har kun to ud af ti borde meldt denne oplagte slem.


Skulle du tilhøre den skole, der åbner med 1SP, så blander FJ sig ikke og makker bør invitere med 3SP.


Han mangler måske lige 50g, men opvurderer sin 5-farve-støtte og to es-værdier.


Du kan nu spørge efter Esser, som makker besvarer med 5SP. Han lader som om han har trumf-dame,
da han ved, vi har ti spar tilsammen.

Du kan nu med sindsro melde 6SP, da du kan kaste makkers tabere
på din gode Klør-farve.


Spil 3 (Loven om total antal stik)
Alene u.z. åbner du 1HJ med x, EKxxxx, Exx, xxx. MTV melder 2SP, som viser en svag hånd med seks spar.


Din makker dobler, som viser begge minorfarver og double HJ. MTH støtter sin makker til 3SP. Hvad nu ?


Du overvejer at melde 4HJ, men kommer i tanke om Loven.

FJ har vist ni spar tilsammen og du og din makker har otte hjerter tilsammen. Altså er der 17 trumfer og dermed også kun 17 stik.


Så hvis FJ kan vinde 3SP, så er der kun otte stik til Jer, og du skynder dig at melde PAS.

Hvis I undlader at røre Ruder-farven, kan FJ kun tage otte stik i 3SP og I kunne også kun tage otte stik i 4HJ.


Makker roser dig for din omtanke, og I scorer pænt over middel på spillet.


Spil 6 (Meld disciplineret)
Alene u.z. sidder du med Kx, EKx, xx, KDBxxx og hører MTH spærre-åbne med 3RU.


Du har nu det svære valg enten at opl.doble eller melde 4KL. Du har den rette point-styrke men kun
to spar og tre hjerter.


Hvis du vælger at doble, så melder din makker 3SP, og du bør respektere denne melding og melde PAS,
da du ikke har særlig tillæg.

Hvis du nu melder 4KL, så er det krav med egen farve, og det har du ikke
styrke til. I kan lige tage ni stik i Spar eller ti stik i Klør.


Spil 14 (Stærke hænder skal meldes langsomt)
Med alle u.z. åbner du 1RU med D, xx, EKBxx, EKDxx .

FJ blander sig ikke og din makker svarer 1SP.


Du springer til 3KL, som viser mindst 5ru og 4kl og 17-19hp. Din makkker springstøtter til 4RU, som er
slem-inviterende.

Du spørger efter esser og får det optimale svar 5SP, som viser to esser + trumf-dame.
Du melder nu 5UT, som viser I har alle esser + trumf-dame og spørger om makker har noget ekstra.


Han melder 6SP, som må vise SP-K, og nu stiger din SP-D i værdi og du kan slutte af med 7RU og en ren top.


Spil 20 (Stærke hænder skal meldes langsomt)
Med alle i.z. åbner du 1RU med Kxx, xx, EKDBxx, Kx .

Næste hånd indmelder 1HJ og din makker svarer 2KL
på Exx, ETx, T9x, EDBx.

Du springer til 3RU, som viser en god 6-farve i RU og mindst 17-19 humør-point.
Din makker springer i FJs farve til 4HJ, som viser kontrol i HJ og sleminviterende.
Du spørger glad efter esser og får svaret 5RU (0 el. 3 esser).

Makker må have tre esser, da han jo ikke
kan sleminvitere med 0 esser.


Du fortsætter med 5UT, som fortæller at I har alle esser+ trumf-dame og spørger om makker har noget
ekstra. Han melder 6KL, som viser mindst KL-E-D-B-x (da du har Kongen), og du kan nu tælle tretten stik
og afslutte i 7UT og notere en med-top.

Konklusion

Bridge belønner dem, der tænker fremad og melder med struktur. De bedste resultater i denne artikel kom ikke fra held, men fra skarpe vurderinger, hvor spilleren tog sig tid til at læse både hænder og meldinger korrekt.

Uanset om du åbner med 1 spar eller 1 klør, dobler disciplineret eller spørger efter esser med omtanke – så er konklusionen klar: meld langsomt, meld klogt, og stol på logikken. Prebens analyser viser, at det ikke handler om at være modig, men om at være præcis.

Preben Thaarup Bridge specialist
Bridgespecialist at   20923009  prthaarup@gmail.com   More Posts

Har spillet bridge i 55 år. Er tidl. divisionsspiller og er 1*stormester med over 55.000 BP