Praktiske bridge-tips: Sådan melder og spiller du bedre

Published | jul 23, 2025

Praktiske bridge-tips. Bridge handler ikke kun om at finde de rigtige meldinger – det handler lige så meget om de små detaljer, der afgør, om du får ét stik ekstra eller taber kontrakten. I denne artikel tager Preben dig med til Cyberbridge den 15. juli, hvor spillene fra A-rækken rummer et væld af skarpe observationer.

Her er det ikke én stor regel, men flere små, praktiske tips, der gør forskellen: Hvornår skal du være opmærksom på makkers signal i modspil? Hvordan undgår du at spille den farlige modstander ind? Og hvorfor kan den rigtige spærremelding presse modstanderne op – selv når du ikke har pointene?

Praktiske bridge-tips få konkrete eksempler

Artiklen er fuld af konkrete eksempler, du kan tage direkte med til næste spil, og som viser, at god bridge ofte handler om timing, omtanke – og samarbejde.

Spil 1 (Modspilstip)
FJ er i 4SP efter du har indmeldt 2HJ på Tx, EBxxxx, B9x, Ex. Efter at have læst Prebens Hjørne vedr.
modspilsstips, trækker du KL-E for at se, hvor du skal fortsætte. Hvis makker ønsker fortsættelse af klør,
lægger han en neutral klør. Aktuelt lægger han sin mindste klør, som beder dig fortsætte i RU.
Du spiller RU-B for at presse K på bordet, som dog lægger lavt. Men din makker stikker over med RU-D
for at spille HJ-4. Da makker ikke lod din RU-B holde stik, må der være en årsag.


Årsagen er formodentlig single HJ fra makker. Så du stikker op på Esset og giver makker en HJ-trumfning.
Hvis du spiller en lille HJ til makkers trumf, så beder du om KL retur. Hvis du spiller en høj HJ, så beder du
om RU retur. Her ønsker du hverken det ene aller det andet, så du spiller en neutral midter-HJ til makkers
trumf. HJ-E ud og en lille HJ til trumf sætter 4SP to gange, men du er jo ikke synsk.


Spil 2 (Spilføringstip)
Du er som Ø kommet i 3UT med udspil af KL-B gennem bordets D97.
EKBx Txxx
KB9x ET8
xx EDx
D97 Exx
Hvem er den farlige modstander ? Det er Nord, da du ikke ønsker gennemspil af din RU-EDx.
Hvis udspiller har KL-K, så er det rigtigt at bruge KL-D. Hvis N har KL-K, så er det også rigtigt at bruge D,
for at holde N ude. N stikker med KL-K og du tager stikket med KL-E. Bemærk at din KL-9 i bordet stadig
er hold bagpå udspillers KL-BT.


Du spiller en lille spar til SP-E, da vi hvis muligt altid skal tage tage en top-honnør, før vi kniber.
Syd bekender med SP-D. Godt at du ikke spillede SP-T, det ville have kostet dig et stik.
Hvordan skal vi spille HJ-farven ? Husk, N er stadig den farlige hånd. Så vi spiller HJ-B fra bordet.
Skulle den tabe til Syd, kan han ikke skade os. Da HJ-B holder stik, kan du tælle fire spar-stik, fire HJ-stik,
to KL-stik og mindst RU-E.


Du tager alle HJ-stik og SP-stik og ender hjemme på SP-T og spiller en lille KL mod bordets KL-9 og håber
Syd er slutspillet til at spille op i din RU-gaffel. Så du tager mindst 11 stik, hvor de andre er gået ned i 3UT.


Spil 3 (Spærremelding & – svar-tip)
Du forhåndspasser og alene u.z. spærre-åbner din makker med 3KL. Næste hånd opl.-dobler.
Du har Kxxx, Txxx, Exx, B9 og med hold i alle side-farver melder du 3UT. Hvis makker har EDTxxxx i KL,
er det ikke umuligt, at du kan tage ni stik. Men næste hånd strafdobler, og du løber i 4KL, som også
bliver doblet. Men makker tager otte stik, som er et godt offer mod FJs 4SP. Med ruder ud, tager
makker syv stik, som stadig er et godt offer.


Spil 5 (Udspilstip)
FJ åbner alene i.z. med 1SP. Du melder 2HJ på Kx, KDxxx, DBx, xxx. Næste hånd neg.-dobler.
Din makker melder PAS og åbner melder 2UT, PAS rundt. Hvad spiller du ud ?
Din makker har ikke støttet dig i HJ og åbner har vist HJ-hold, så udspil af en lille HJ er helt udelukket.
Bordet har vist begge minor, så du vælger RU-D. Jackpot ! Makker har RU-KTxxx og
I tager otte modspilsstik. Med en lille HJ ud, havde I kun fået tre modspilsstik.


Spil 11 (Meldeteori)
Alle u.z åbner FJ med 1SP. Du sidder med: x, Exx, Dxx, EKDTxx og indmelder en sund 2KL.
Næste hånd passer og din makker melder 2RU og FJ blander sig ikke yderligere. Din hånd er nu
vokset med mindst to stik, hvilket du fejrer med et spring til 3SP, som viser single SP og god støtte
til makker. Makker har intet at tilføje, så han melder 4RU. Du prøver endnu en gang med 4HJ, som
viser HJ-Es og er sleminviterende. Men makker vil ikke samarbejde med BTx, KBx, KTxxxx, x og
står af i 5RU. Det må du acceptere og melde PAS. I var på vej mod slem, hvor de fleste andre ikke en gang meldte udgang.

Spil 19 (Michaels)
FJ åbner 1SP og alene i.z. sidder du med xx, EDTxx, x, KB9xx og overvejder at indmelde 2HJ. Men 10hp
og kun fem hjerter er for lidt. Skulle du alligevel melde 2HJ, så melder næste hånd 2SP og makker med
EKx, xx, Kxxxx, Txx har nu en god hånd, som han viser med en naturlig 2UT. Du viser din sidefarve med
3KL, som lokker makker i 3UT, som ikke kan vinde.
Langt bedre er at bruge Michaels. Efter åbners 1SP kan du melde 2SP, som viser 5hj + 5minor.
Makker spørger med 2UT om din sidefarve og I går i stå i 3KL, som tager 11 stik, da alt sidder i plads.

Konklusion

Cyberbridge-spillene viser endnu en gang, at der ikke findes én opskrift på succes. Det handler om at være vågen i hver eneste fase af spillet:
🔹 Vælge det rette udspil, når bordet truer.
🔹 Tænke defensivt og holde den farlige hånd ude.
🔹 Melde disciplineret – også når hånden frister til mere.
🔹 Og nogle gange: Vælge den rigtige konvention frem for den nemme løsning.

Prebens råd er ikke bare teori – de er brugbare med det samme. Og som du kan se, er det netop de små beslutninger undervejs, der afgør, om du ender i bunden eller scorer top.

Så læs, tænk, og spil med omtanke næste gang – du ved aldrig, hvilket stik der bliver det afgørende.

Vil du læse flere artikler fra Prebens hjørne

Klik her

Preben Thaarup Bridge specialist
Bridgespecialist at   20923009  prthaarup@gmail.com   More Posts

Har spillet bridge i 55 år. Er tidl. divisionsspiller og er 1*stormester med over 55.000 BP